Sandra Pålsdotter Ankarstrand -

Zadar

God morgon solstrålar!

Nu har jag avverkat Zadar. Inte överförtjust i Zadar, tyvärr. Så är glad att jag redan innan resan planerade att åka till Split nu på morgonen. Sitter i skrivande stund på terminalen och dricker en cappuccino i väntan på att bussen ska avgå.

Började med att landa lite senare än planerat men min hyresvärd smsade mig och sa att hon väntar på mig. Väl framme (vad gjorde man utan Google Maps?!) så tog hon emot mig med värme. Så fantastiskt mottagande. Vilket känns extra bra då det är första gången som jag hyr en lägenhet så här. Hon hade köpt färsk frukt till mig och så fanns det kaffe i lägenheten. Och lägenheten då? Bättre än förväntan! Så fräsch. Ren, fin och med allt man kan behöva. Och AC! Och nu när jag skulle checka ut så fick jag lämna nycklarna i ett postfack så att hon inte skulle behöva komma så tidigt. Läget var verkligen perfekt mitt i gamla stan.

Var aldrig ute och svirade i Zadar. Åt en sen middag på fredagskvällen vid 22 och då verkade nattlivet ta fart. Mycket folk, bra musik och mysiga smågator fulla med folk. Pizza i vartenda hörn.

Igår startade jag morgonen med att promenera till stranden. Allting verkar rätt "dött" i Zadar. Mycket trasiga byggnader och stränder som är igenbommade. Man kunde se spår av både barer och uyhyrningar som var igenbommade.

Tänkte att jag skulle äta frukost på vägen till stranden. Besökte fyra caféer och ingen serverade frukost. Bara dricka. På första stället så var det en stor härjad man som väldigt bestämt svarade på min fråga om frukost med "No! Only drinks!". Klockan kvart i åtta. På fjärde stället så frågade jag killarna i baren om dom aldrig äter frukost här och han bara stirrade på mig och ganska länge innan han utbrast "You buy Supermarket". Jahaja. Ingen frukost alltså. Tog en kaffe i alla fall. Det gick bra. Kaffe och cigg verkar vara deras frukost. Ungefär som för dom flesta på min arbetsplats. Men många av dom är ju heller inte svenskar..

Knatade runt på stranden för att hitta en bra plats. Var nämligen stenstrand. Vita stenar. Riktigt fint. Hittade en bra spot och la mig där. Efter en stund så ser jag att det står en man i trädet. Hela hans kropp syntes men huvudet var gömt i grenarna. Först reagerar jag inte men sen tycker jag att han står där rätt länge. Och då ser jag det, han runkar. Så jag blir rätt obekväm och byter plats. Han ser då att jag ser honom och han byter träd. Och fortsätter. Då kommer två turister med kameror och han smyger i väg lite längre bort. Tills en man kommer och då fick han fart och försvann.

Efter ett par timmar i solen så behövde jag lunch så gick tillbaka till gamla stan. Men var så osugen på pizza så åt en kula glass till lunch och strosade gata upp och ned. Tio gånger om. Innan jag gick hem för en liten tupplur. Vaknade dock nästan tre timmar senare, haha. Och då var jag hungrig som en varg. Gick till 4 Kantuna. Åt den godaste pastan i mitt liv, biff- och tryffelpasta. Och sen avslutade jag kvällen med film i sängen. Så avslappnande och skönt.

Nu hoppas jag att Split har mer att ge!